Geoblog.pl    Sezamki    Podróże    Polska/Rzeka Gwda    wodowanie

wodowanie

Polska, Gwda

GWDA

Największy, prawy dopływ Noteci, GWDA (145 km), rozpoczyna swój bieg jako Bielska Struga na wysokości 157 m n.p.m. koło wsi Białe. Na szlaku spotkać się możemy z ogromną różnorodnością krajobrazu i przyrody – pola i łąki równiny sandrowej, dalej bór sosnowy z wznoszącymi się nad wodą zalesionymi wzgórzami, często fantazyjne kształty linii brzegowej, natkniemy się też na liczne odnogi rzeczne. Towarzysząca rzece strefa lasów nazywana jest Puszczą nad Gwdą. Można tu spotkać dziki, sarny i jelenie. Występują tu również głuszce, żurawie i czaple, a z ryb rzadkie głowacice, pstrągi i lipienie.
Największe na szlaku – długie na 7km i niezbyt głębokie jezioro Wielimie – może stanowić dla kajakarzy sporą przeszkodę, zwłaszcza przy wiejących wiatrach, które tworzą na akwenie wysoką falę. Na szlaku spotkamy utrudnienia w postaci ziemnych zapór małych elektrowni wodnych i zbiorników retencyjnych ( tu czekają nas przenoski kajaków), a na przełomie za Płytnicą natkniemy się na liczne bystrza, pokonywanie których jest prawdziwą przygodą.
Miłośników historii zainteresuje z pewnością przebiegający wzdłuż rzeki system umocnień Wału Pomorskiego. W dolnym swoim odcinku Gwda przepływa przez byłe wojewódzkie miasto Piłę, aby zakończyć swój bieg w Ujściu łącząc się z Notecią.

TRASA SPŁYWU (99 km)

1 dzień – Drężno-Spore (14 km)
2 dzień – Spore-Gwda Wielka (12 km)
3 dzień – Gwda Wielka-Lubnica (17 km)
4 dzień – Lubnica- Podgaje (22 km)
5 dzień - Podgaje-Ptusza (19 km)
6 dzień - Tusza-Krępsko (15 km)
7 dzień – Powrót do domu